Gerard-Anita.reismee.nl

Dunedin en Larnach Castle

Hallootjes weer,

Na onze bagage opgehaald te hebben vertrekken we richting Dunedin, een lange rit van 418 km. Bij aankomst blijkt dat die rit meer dan de moeite waard was, we overnachten in een kasteel op een schiereiland boven op een berg met prachtige views. Helemaal in het noorden zit een Royal Albatros kolonie, we besluiten om daar een bezoekje aan te brengen. We worden rondgeleid door een gids en krijgen informatie over de Big Bird. Hier in Dunedin is de enige plek ter wereld waar de Royal Albatros een broedplek heeft aan het vaste land. Op dit moment zitten er ong. 20 paartjes met hun kuiken, die zijn bijna net zo groot als hun ouders door hun dikke pluizige vacht ( 7 weken oud). Vanaf ong. 7 maanden vliegen de kuikens hun nest uit. Als we bij het uitkijkpunt arriveren zien we een kuiken zitten op ong. 10 meter afstand. Even later komt er een Moeder-big-bird haar jonkie voeren..... en dan zien we ineens wel 8 volwassenen aan komen vliegen, machtig mooi met een spanwijdte van wel 3 meter. Volgens onze gids komt het maar zelden voor dat je er zoveel gelijktijdig kunt aanschouwen. We voelen ons lucky birds dus. Gerard knipt de ene na de andere foto om er 1 goed op de kiek te krijgen, dat valt namelijk niet mee. Maar na een fotootje of 50, zitten er toch een aantal mooie bij! Weer een ervaring rijker begeven we ons naar het kasteel, daar worden we om 19.00 uur verwacht voor het diner.

Heel leuk opgezet door het personeel, we dineren in de balzaal met alle gasten aan 1 grote tafel. Een heerlijk 3-gangen diner. Na het diner gaan we lekker naar onze kamer en duiken ons bedje in. Het ontbijt wordt opgediend in de stables van het kasteel, wederom goed verzorgd. We maken nog een mooie wandeling door de prachtige tuinen daar voor we het het centrum van Dunedin gaan verkennen. Daar zijn nog mooie Victoriaanse en Edwardiaanse gebouwen te vinden. We maken een paar foto's en rijden verder op weg naar Lake Tekapo. Onderweg komen we nog een paar mooie strandjes tegen en een paar kleine stadjes met Victoriaanse gebouwen.

Onze grote vriend Tom-Tom brengt ons weer veilig naar ons volgende adres. ( Tom en onze Hema-wegenkaart zijn onmisbaar hier).

Tot snel weer......